Mâncarea bună vine de multe ori cu niște riscuri asociate. Dacă ești la fel de gurmand și curios ca noi, vei înțelege exact la ce ne referim. De la pește crud, la mâncarea de pe stradă din vacanțe mai exotice, la fel de fel de produse nepasteurizate, la scoici și câte mai altele. De multe ori toată pasiunea asta cu care vrei să încerci totul “cel puțin o dată” se poate întoarce împotriva ta.
În timp ce îți asumi conștient anumite riscuri pentru că “de câte ori mi se întâmplă să fiu în Thailanda?” sau inserați voi alte destinații, sunt riscuri mai puțin evidente pe care ar trebui să le iei în calcul când alegi să mănânci anumite lucruri în anumite locuri.
La asta adăugăm și câteva reguli de bază pentru alegeri culinare, care sunt de fapt mai mult o adaptare la context. Adică trebuie să știi să îți nisezi opțiunile în funcție de circumstanțe.
Am compus o listă cu 10 lucruri utile de luat în calcul când faci o rezervare la restaurant. În țară și/sau în afara ei. Ca să să obții cât mai mult de la experiența în cauză și să te ferești de situații mai puțin plăcute.
Dacă ai și alte ponturi, lista e deschisă. Te așteptăm cu mesaje și comentarii mai jos.
1. Peștele și fructele de mare. Nu îți recomandăm să mănânci preparate din pește proaspăt și fructe de mare într-o zi de luni. Cu atât mai mult dacă are asociată o eticheta de “preparat special al zilei”. Raționamentul este simplu: majoritatea restaurantelor se aprovizionează cu pește marți și joi. Deci cel mai probabil peștele acela este de joi. Vorbim aici de București și alte orașe care oferă condiții similare, nu de restaurante aflate pe malul oceanului, păstrăvării izolate sau restaurante cu stele Michelin. Pentru noi, ziua de marți este cea mai potrivită pentru o masă pe bază de pește și fructe de mare.
2. Specificul restaurantului. Am auzit de multe ori în jurul nostru dezamăgiri exprimate cu privire la calitatea preparatelor anumitor restaurante. Preparate care ” nu s-au ridicat la înălțimea laudelor”. Doar că în momentul în care intri în detalii, afli că persoana nemulțumită și-a comandat singurul preparat de pui într-un restaurant de pește, peștele în restaurantul faimos pentru fripturi, o mâncare “sofisticată” la un restaurant tradițional românesc și tot așa. Ca să obții cât mai mult de la o experiență culinară, cel mai bine este să faci câteva cercetări înainte despre specificul restaurantului, să îți calibrezi așteptările și să alegi cât mai mult din preparatele pentru care este “faimos”. Sau să mergi pe recomandările sfaff-ului.
3. Cea mai bună zi pentru restaurantele de top. Dacă ești pasionat de fine dining și ai pe listă anumite restaurante de vizitat în vacanță, avem un pont. Nu îți păstra toate “restaurantele bune” pentru weekend. Marți este o zi excelentă în care un restaurant să îți dezvăluie potențialul maxim – chef-ul este odihnit și creativ după duminică și luni (zile libere pentru toți chefii buni cam peste tot în lume), toate ingredientele sunt aduse în ziua respectivă, iar vizitatorii sunt în mare parte gurmanzi de-ai casei.
4. Carnea bine-făcută. Îți place friptura „well done”? Sunt șanse mari să primești o bucată de carne mai veche. În bucătărie nu există respect pentru clienții care cer carnea preparată în acest mod. În condițiile în care oricum nu vei simți mare lucru la nivel de arome, nu vei simți nici diferența în momentul în care carnea este veche.
5. Ospătarul. Sunt mulți cei care se poartă superior și flegmatic cu persoanele care le aduc mâncarea. Și nu am înțeles niciodată de ce. Ospătarul este o parte din experiența ta culinară și în plus te poate salva în multe situații. El știe exact ce se întâmplă în bucătărie, trebuie doar să citești semnalele pe care ți le transmite și vei fi în siguranță.
6. Ouă Benedict. Și noi facem excepții, dar trebuie să știi că sosul hollandaise e un mediu extrem de ofertant pentru tot soiul de bacterii și cam nimeni nu îl prepară la comandă. Cel mai probabil sosul este preparat dimineață și păstrat la o temperatură “nici prea rece, nici prea cald” câteva ore. Adică suficient că se se înmulțească considerabil bacteriile. Din punctul nostru de vedere, este un preparat de evitat.
7. Rezervarea de duminică. Cam peste tot în lume chef-ii buni au liber duminică și luni, după nebunia de vineri/sâmbătă. Și aici nu ne referim doar la head chefs. Dacă e un loc în care mergi în mod obișnuit, bineînțeles că nu îți recomandăm să îl eviți duminica, dar dacă e un loc special pentru tine e bine să ai lucrul ăsta în minte când faci rezervarea. Ca să te asiguri că primești experiența la standardul maxim.
8. Vinul. Nu îți comanda niciodată vinul înainte de a te hotărî asupra mâncărurilor. Sunt multe persoane care minimizează importanța asocierilor dintre preparate și vin. În momentul în care faci o alegere nepotrivită, îți vor părea ambele “greșite”, iar dacă alegerea este reușită va crește valoarea amândurora.
9. Ingrediente de top. Ferește-te de ingrediente scumpe, de calitate care sunt pregătite într-un mod care le scade valoare, care le acoperă savoarea. Deghizate cu mult sos, introduse în salate cu dresing, chilli special etc. De obicei ascund ceva, și în general faptul că sunt vechi.
10. Baia murdară. Băile restarantelor, spre deosebire de bucătarii, chiar sunt simplu de curățat. Așa că, dacă nu ești în vreo țară orientală, trebuie să iei în calcul că o baie murdară înseamnă și o bucătărie murdară.
*Pe lângă experiențele noastre personale și recomandări ale oamenilor mai experimentați ca noi, acest articol are ca sursă de inspirație cartea lui Anthony Bourdain – Kitchen Confidential, pe care v-o recomandăm cu încredere. O găsiți pe Amazon aici
Monica says
Good points!
Mihai says
Articolul este „adaptat” dupa cele scrise de Anthony Bourdain prin anul 2000 intr-o carte numita kitchen confidential, realitatea in Romania fiind mult mai crunta. Este scris fara rost acest articol, si nu stiu daca acest comentariu va aparea pe site, dar macar sa il cititi voi. Realitatea descrisa de el acolo nu se mai aplica nici macar in New York.
amusebouche says
Salut Mihai,
Mentiunea legata de Anthony Bourdain apare si in articol. Nu era nevoie sa reiei ultimul paragraf 🙂 In rest, putem sa-ti spunem din start ca nu suntem de acord cu tine.
Majoritatea lucrurilor mentionate in articol se aplica inca atat in Romania dar si in alte zone. Este adevarat ca in Romania mai sunt multe altele.
Noi preferam sa fim constructivi. Ceea ce iti recomandam si tie 🙂
Mihai says
Dacă vorbești despre lipsa de servicii, lipsa de inspirație, lipsa de cunoștințe (a ospătarilor, căci cu ei te confrunți prima oară, si a multor bucătari), lipsa de respect fata de clienți și toate clișeele din restaurantele românești mai ziceam si ceva constructiv dar așa nu. Americanii se confruntă cu alte treburi acum, http://www.businessinsider.com/david-chang-on-the-restaurant-apocalypse-2016-3 … la noi mai avem se mâncat o pâine până să ajungem la nivelul lor din anii 2000 si nu numai. Numai bine